Blog o wódce – 40procent.pl, wszystkie wpisy

Wódki Dalkowski: łyk historii, smaki Torunia

1921. To był ciekawy rok. Wtedy na świat przyszli m.in. Tony Halik, Stanisław Lem, Kazimierz Górski, czy Michalina Wisłocka. W Berlinie uruchomiono pierwszy w Europie odcinek autostrady o dł. 10 km a Józef Piłsudski wziął ślub z Aleksandrą Szczerbińską. Było też niespokojnie – na południu kraju wybuchło III Powstanie Śląskie. Ten rok miał także swoje znaczenie dla branży alkoholowej. Bracia Ludwik i Roman Dalkowscy kupili wtedy w Toruniu Fabrykę Wódek i Likierów Franza Graffa, rozpoczynając wspólną przygodę z biznesem alkoholowym.

Dalkowski i S-ka Fabryka Wódek i Likeirów
Dalkowski i S-ka Fabryka Wódek i Likierów, Destylarnia i Miodostynia, zdjęcie udostępnione dzięki uprzejmości marki Dalkowski

Ludwik Dalkowski – destylator i przedsiębiorca

Starszy z braci – Ludwik związał się z branżą spirytusową dużo wcześniej. Już jako 18 latek poznał fach destylatora który ciągle doskonalił. 7 lat później, w 1909 roku, prowadził już własną Fabrykę Likierów w Poznaniu. Okres najlepszego prosperity jego firmy przypadł jednak na czasy toruńskiej spółki prowadzonej wraz  z młodszym o 8 lat bratem. W najlepszym okresie działalności ich firma zatrudniała 20 osób i produkowała dziesiątki różnych alkoholi – wódki, likiery gorzkie i słodkie, rumy, wypalanki, koniaki a nawet wermuty. Niektóre z nich były nagradzane na międzynarodowych wystawach, np. w Rzymie i Paryżu. Barierą dla dalszego rozwoju przedsiębiorstwa okazały się zmiany w prawie. Ustawa o monopolu spirytusowym z 1924 roku uniemożliwiła fabryce produkcję białych wódek, co negatywnie odbiło się na biznesie. Finalnie, w 1927 roku firma została postawiona w stan likwidacji.

Ludwik Dalkowski: 40procent.pl
Ludwik Dalkowski, zdjęcie udostępnione dzięki uprzejmości marki Dalkowski

Marka Dalkowski – kontynuacja tradycji

71 lat później, bo w 1998 roku, tradycje gorzelnicze Dalkowskich w Toruniu postanowiła kontynuować firma Henkell Polska (dziś Henkell – Freixenet Polska), która nabyła prawa do marki od spadkobierców Ludwika Dalkowskiego. Od tej pory, znany producent i dystrybutor, znany przede wszystkim z win musujących, wprowadził na rynek szereg nowych alkoholi. Pod marką Dalkowski można dziś nabyć likiery: o smaku czekoladowym, waniliowym oraz truskawkowo śmietanowym oraz advocaat, a także wódkę czystą i wódki smakowe. Advocaat to dziś jeden z najchętniej kupowanych likierów jajecznych na rynku, a wódka czysta i smakowe szybko zyskują nowych odbiorców i są nagradzane. Wódka Czysta Filtrowana oraz Wódka Jarzębinowa uzyskały w 2019 roku złote medale podczas Warsaw Spirits Competition, odpowiednio w kategoriach: wódki ziemniaczane oraz wódki smakowe owocowe. Wódkę Jarzębinową nagrodzono także oznaczeniem Superior Taste Award przez International Taste Institute w Brukseli.

Wódka Jarzębinowa nagroda
Wódka Jarzębinowa z nagrodą Superior Taste Award, zdjęcie udostępnione dzięki uprzejmości marki Dalkowski

Linia wódek Dalkowski

Linia wódek Dalkowski nawiązuje do tradycji i receptur stworzonych niespełna 100 lat temu przez firmę przedsiębiorczych braci. Pod tą marką dostępne są dziś cztery alkohole: Wódka Czysta Filtrowana, Wódka na Zielonym Pieprzu, Wódka Wiśniowa i Wódka Jarzębinowa. Wódka czysta wytwarzana jest ze spirytusu ziemniaczanego, wódki smakowe to efekt maceracji owoców i ziół i spirytusie zbożowym (Wódka Wiśniowa, Wódka Jarzębinowa) i ziemniaczanym (Wódka na Zielonym Pieprzu). Wszystkie dostępne są w charakterystycznych, przypominających karafkę, eleganckich butelkach o pojemności 500 ml. Wódka czysta ma moc 40%, wódki smakowe zawierają 38% alkoholu. Wódki – czysta filtrowana oraz jarzębinowa uzyskały w 2019 roku złote medale podczas Warsaw Spirits Competition, odpowiednio w kategoriach: wódki ziemniaczane oraz wódki smakowe owocowe.

Wódki Dalkowski 40procent.pl Blog o wódce
Wódki Dalkowski

Co na etykiecie?

Wszystkie 4 butelki posiadają dwie frontowe etykiety. Jedna z nich jest wspólna dla każdej z wódek. Jest tu duży napis DALKOWSKI WÓDKA, poniżej rok założenia 1909, odwołujący się do początków samodzielnej działalności Ludwika Dalkowskiego. Powyżej anglojęzyczny napis Polish spirits, premium quality z wizerunkiem założyciela. Na drugiej, naklejanej pod niewielkim kątem i zawijającej się za krawędź butelki etykiecie, można znaleźć indywidualne oznaczenia każdego z rodzajów alkoholu. Przy nadrukowanym słowie autorament (dawniej określano tak rodzaj, typ) znajdują się, nazwy alkoholi: odpowiednio wódka czysta filtrowana, wódka wiśniowa, wódka na zielonym pieprzu, wódka jarzębinowa. Poniżej znajdują się informacje o numerze butelki, nazwie certyfikatu oraz kopia podpisu Mistrza Jakości. Pojemność butelek to 500 ml. Na bocznej części butelki – kod kreskowy i nazwa producenta.

Jak smakuje DALKOWSKI?

Wódka Czysta Filtrowana. W zachęcającym aromacie kwiatowa, choć delikatnie da się wyczuć alkohol. W smaku przyjemnie słodkawa, dość gęsta, konkretna. Finisz pieprzny, lekko goryczkowy, rozgrzewający. Jak przystało na bardzo dobrą wódkę ziemniaczaną – łatwa do picia.

Dalkowski, Wódka Czysta Filtrowana
Dalkowski, Wódka Czysta Filtrowana

Wódka Wiśniowa. Zapach przypomina dobry kompot wiśniowy robiony przez babcię.  Wyraźnie wyczuwalne także amaretto i migdały. W smaku słodka, alkoholowa, rozgrzewająca. Finisz gorzkawy, wytrawny, da się wyczuć sok wiśniowy.

Dalkowski, Wódka Wiśniowa 40procent.pl Blog o wódce
Dalkowski Wódka Wiśniowa

Wódka na Zielonym Pieprzu. Rzeczywiście w aromacie czuć pieprz ziołowy, ale także gałkę muszkatołową. Do tego dużo słodyczy, trochę migdałów, ma coś z marcepana. W smaku półwytrawna, ziołowo-piernikowa, przypomina też odrobinę grzańca galicyjskiego. W finiszu szczypie nieco w język, coś jak cynamon, da się też wyczuć aromat migdałowy do ciast.

Dalkowski, Wódka na Zielonym Pieprzu 40procent.pl Blog o wódce
Dalkowski Wódka na Zielonym Pieprzu

Wódka Jarzębinowa. Aromat słodki, dojrzałe jabłka, czerwona porzeczka. W smaku wyczuwalne morele, jarzębina. W finiszu dalej morele, jakby z pestką, lekka cierpkość, która zwiększa apetyt.

Dalkowski, Wódka Jarzębinowa 40procent.pl Blogo o wódce
Dalkowski Wódka Jarzębinowa

Ile kosztuje Dalkowski?

W większości sklepów, butelki wódek Dostępne są w tej samej cenie, zwykle od 40 do 45 zł za sztukę, choć w promocjach udaje się tę wódkę „upolować” nawet poniżej 35 zł.

Dalkowski – zestaw z Polski

Alkohole Dalkowski to doskonały pomysł na domową degustację w gronie przyjaciół i znajomych. Wódka na Zielonym Pieprzu może być ponadto dobrym uzupełnieniem potraw mięsnych. Pozostałe wódki smakowe świetnie sprawdzą się jako akompaniament deserów. Każdą z nich śmiało można serwować jako aperitif lub digestif. Fanom nowych smaków polecam przede wszystkim Wódkę Jarzębinową i Wódkę na Zielonym Pieprzu. Miłośnicy klasyki powinni spróbować Wódki Czystej Filtrowanej i oczywiście Wódki Wiśniowej. Zestaw wódek Dalkowski to również dobry pomysł na prezent dla osób zza granicy. Dobrze mieć w barku pełny komplet i podawać gościom wedle ich gustów.

SINGLE: destylaty eksportowe w sześciu odmianach

W świecie whisky określenie single malt to zwykle synonim wysokiej jakości, szlachetności i dobrego smaku. Aby na etykiecie whisky mogło znaleźć się to sformułowanie, alkohol musi spełnić szereg wymagań. Dotyczą one m.in. wykorzystanych surowców (musi to być jęczmień), procesu produkcji (destylacja  wyłącznie w miedzianych alembikach) czy pochodzenia (zawartość butelki nie może pochodzić z więcej niż jednej destylarni). A czy da się odzwierciedlić jakość single malt w świecie wódek? Polmos Siedlce jest jednym z tych producentów, którzy pokazują, że tak.

Przedstawiam Wam linię polskich, czystych destylatów, występujących pod marką SINGLE. To jedna z marek alkoholi wytwarzanych w gorzelni w Krzesku. Tej samej, w której powstaje Młody Ziemniak, czy wódka Chopin. Nad produkcją czuwa również ten sam Mistrz Destylacji – Waldemar Durakiewcz.

Kolekcja wódek Single 40procent.pl
Kolekcja alkoholi SINGLE

Towar eksportowy

Pierwotnie, produkty linii SINGLE były przeznaczone wyłącznie na rynki zagraniczne. Stąd anglojęzyczna nazwa, mająca znawcom whisky pokazać trunek jako alkohol inny (lepszy) od reszty wódek. Zresztą, cała przednia etykieta wypisana jest w języku angielskim. Dziś, produkty te są dość łatwo dostępne również w Polsce. Można je znaleźć m.in. w wybranych salonach z alkoholem. Bardzo często spotkacie je także  na polskich lotniskach, w strefach bezcłowych. Być może dlatego alkohol rozlewany jest do butelek o pojemności 375 ml, co pozwala na łatwiejsze przewożenie.

Czym jest SINGLE

Produkty SINGLE, podobnie jak Młody Ziemniak, nie są wódkami. Alkohole te to efekt połączenia spirytusu NIEREKTYFIKOWANEGO, tzw. destylatu rolniczego z wodą osmotyczną (oczyszczoną). W tym przypadku, woda pochodzi z własnego źródła głębinowego zlokalizowanego na terenie zakładu. Każdy z produktów SINGLE wytwarzany jest z jednego tylko składnika. Dziś pod tą marką dostępnych jest 6 produktów SINGLE: oat (z owsa), potato (z ziemniaka), wheat (z pszenicy), barley (z jęczmienia), rye (z żyta), corn (z kukurydzy). Wszystkie mają moc 40%. Przeznaczenie na eksport, jednokrotna destylacja oraz oczywiście pochodzenie (gorzelnia Krzesk) to gwarancja wysokiej jakości. Aby ją uzyskać trzeba m.in. starannie dobierać surowce, które muszą pochodzić z upraw, na których nie używa się sztucznych nawozów.

Wódka SINGLE oat 40procent.pl Blog o Wódce
SINGLE oat

 

Kolekcja alkoholi SINGLE
Kolekcja alkoholi single – miniatury

Etykieta

W górnej części etykiety widnieje logo gorzelni Chopin, poniżej znajduje się informacja o tym z jakiego surowca napój spirytusowy został wydestylowany. W centralnej części etykiety duży napis SINGLE a pod nim pasek z kolorowym tłem, innym dla każdego rodzaju alkoholu: czarny – ziemniak, czerwony – żyto, niebieski – pszenica, jasny szary – jęczmień, ciemny szary – owies, pomarańczowy – kukurydza. Wreszcie, w dolnej części etykiety nazwisko Mistrza Destylacji – Waldemara Durakiewicza oraz Prezesa Zarządu – Tadeusza Dordy. Obok widnieje rok zbiorów.

Jak smakuje SINGLE?

Produkty SINGLE, jak przystało na alkohole, które powstają z destylatu rolniczego (a nie rektyfikatu) i są poddane jednokrotnej tylko destylacji, są bardzo aromatyczne. SINGLE żytni w aromacie jest zdecydowany, chlebowy, w smaku wyczuwalna słodycz ale i pieprzna goryczka. SINGLE pszeniczny to słodkawy aromat chleba, w smaku delikatnie miodowy z długim finiszem. W SINGLE z jęczmienia da się wyczuć zapach owoców a w smaku – czarne porzeczki. Na uwagę zasługuje SINGLE owsiany. Rzadko spotyka się alkohol z tego surowca. Destylat z owsa w aromacie jest ciężki, oleisty z obecnością kwaśnych owoców.  W smaku gęsty, goryczkowy, z razowym chlebem. SINGLE kukurydziany z kolei to intensywny, wyrazisty aromat w wyczuwalnym białym pieprzem oraz kremowy, słodkawy smak z nutami przypraw. I wreszcie SINGLE z ziemniaków. Słodkawy, ziemisty aromat a smak delikatny, kremowy, z pieczonymi ziemniakami.

Świetny prezent i bohater domowej degustacji

Produkty linii SINGLE doskonale sprawdzą się jako prezent dla kogoś zza granicy. W końcu to najwyższej jakości alkohol, nawiązujący z jednej strony do najlepszych tradycji polskiego gorzelnictwa, a z drugiej – do znakomitych alkoholi typu single malt ze świata whisky. SINGLE to także świetny pomysł na organizację domowej degustacji w gronie rodziny czy przyjaciół. Poczęstowanie gości niewielkimi ilościami z każdej z butelek udowodni laikom, jak bardzo mogą różnić się od siebie smakiem i aromatem, bardzo podobne do siebie, wydawałoby się, „wódki”. SINGLE to także gratka dla kolekcjonerów. Warto, zwłaszcza w męskim gronie, pochwalić się posiadaniem całej kolekcji, która dumnie będzie prezentowała się w każdym barku.

Ile kosztuje?

Butelki o pojemności 350 ml znalazłem w cenach od 79 do 129 zł. A zestaw miniaturek, który widzieliście na zdjęciu powyżej można nabyć za 125 zł.

Na zdrowie! Pamiętajcie aby spożywać alkohol w sposób odpowiedzialny!

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowymi wpisami, obserwuj profil 40 procent.pl na Instagramie  i/lub Facebooku.

[Wyprzedane] Wódka, poczuj różnicę: przyjdź na warsztaty degustacyjne, Katowice, 07.02.2020

Drodzy Czytelnicy,

dziękuję za zainteresowanie i rejestrację na warsztaty. Potrzebowaliście niespełna 11 dni aby wykupić wszystkie bilety. Od 28 grudnia wszystkie miejsca są już WYPRZEDANE. Poniższy tekst możecie więc traktować czysto informacyjnie.

Po udanym spotkaniu, które udało mi się przeprowadzić w październiku tego roku dla grupy zorganizowanej, postanowiłem pójść za ciosem. Czas na PIERWSZE OTWARTE warsztaty degustacyjne pod szyldem 40procent.pl. 7 lutego (piątek) 2020 roku, w wyjątkowym Longway: cocktail & vodka bar w Katowicach, będzie można (wraz ze mną), spróbować kilku alkoholi, o których pisałem już na blogu. Przygotuję też krótką prezentację zawierającą nieco informacji na temat historii i definicji wódki. [Jeśli nie chce Ci się czytać dalej i chcesz od razu wejść na stronę wydarzenia kliknij ten link]

Warsztaty degustacyjne wódka poczuj róznicę 40procent.pl
Warsztaty degustacyjne wódka poczuj róznicę 40procent.pl
warsztaty degustacyjne, wódka: poczuj różnicę
warsztaty degustacyjne, wódka: poczuj różnicę – perspektywa uczestnika

A zatem…

Czy jesteśmy świadkami rewolucji na rynku alkoholi wysokoprocentowych? Co oznacza kraft na rynku wódek? Czym różni się okowita od gorzałki? Jak smakuje Grochowica, Młody Ziemniak, czy Piołunówka Jakob Haberfeld?

Młody Ziemniak Butelka i kieliszki 40procent.pl blog o wódce
Młody Ziemniak, butelka i kieliszki
Grochowica w grochu
Butelka Grochowicy w towarzystwie grochu

Aby się dowiedzieć, weź udział w warsztatach degustacyjnych pokazujących wódkę od innej, lepszej strony. Podczas spotkania:

  • dowiesz się o historii i definicji wódki,
  • poznasz podstawy degustacji alkoholi wysokoprocentowych,
  • pozyskasz wiedzę o wyjątkowych alkoholach rzemieślniczych,
  • spróbujesz wybranych napojów spirytusowych z półki premium, wyselekcjonowanych specjalnie na okoliczność tego spotkania.
Poczujesz różnicę!

Warsztaty z 40procent.pl to spojrzenie na lepszą stronę wódki. Można powiedzieć, że to filozofia „Wódka 2.0”, czyli:

  • odpowiedzialna degustacja zamiast nadmiernej konsumpcji,
  • jakość zamiast ilości,
  • konfrontacja lokalnego kraftu z masową produkcją przemysłową.

Bilety

Jeśli szukasz pomysłu na piątkowy wieczór, chcesz spróbować czegoś nowego albo sprawić komuś prezent-niespodziankę, kup bilety na to wydarzenie. Dzięki uprzejmości i gościnności jednego z gospodarzy warsztatów: lokalu Longway, bilety można kupić w okazyjnej cenie: od 40 zł w preorderze (do 31.12, tylko 5 takich biletów) i 50 zł (od 01.01.2020). W sprzedaży także bilety Premium za 90 zł. Ich posiadacze otrzymają zestaw upominkowy: kieliszek do degustacji alkoholi mocnych, 2 próbki (tzw. sample)  o pojemności 50 ml wybranych przez mnie alkoholi degustowanych podczas spotkania.

W cenie biletu otrzymujesz:

  • Udział w prezentacji dotyczącej wódki
  • Mini warsztat z degustacji alkoholi mocnych
  • Degustację 4 porcji alkoholi (5×25 gr) podanych w kieliszkach degustacyjnych + jedna porcja – repeta wybranego z nich:
    • Grochowica, okowita z grochu – wyjątkowy produkt na polskim i nie tylko rynku spirytusowym. Destylat z grochu o przedniej mocy (53,9%). Autorzy receptury mówią, że to jest trunek dla prawdziwych „strąk menów”. Podczas warsztatów będzie można spróbować pierwszej, limitowanej edycji (5000 sztuk).
    • Młody Ziemniak 2018 – ikona polskiej destylacji stworzona przez legendę gorzelnictwa -Waldemara Durakiewicza w Krzesku koło Siedlec. Produkowany od 2009 roku, rocznikowany, perła w kolekcjach największych koneserów alkoholi. Przykładowo, butelka z 2013 roku kosztuje już ponad 600 zł. Każdy rocznik smakuje nieco inaczej. Podczas warsztatów będzie można spróbować Młodego Ziemniaka z 2018 roku.
    • Piołunówka – robi PIOŁUNUJĄCE wrażenie. Likier oświęcimskiej marki Jakob Haberfeld. Duża zawartość alkoholu jak na wódkę smakową (50%). Sekretem tego trunku jest kompozycja ziela piołunu i 11 innych ziół i przypraw korzennych. Dzięki temu w smaku wyczuwalne są zarówno gorycz, jak i słodycz.
    • NIESPODZIANKA – niech nazwa jednego trunku będzie owiana tajemnicą do samego końca 🙂
  • Możliwość wyrażenia swojej opinii na temat degustowanych alkoholi i dyskusji z innymi uczestnikami oraz prowadzącym
  • Możliwość obejrzenia mini kolekcji alkoholi należącej do Prowadzącego

Rekomendacje innych uczestników

Poniżej opinie kilku dotychczasowych uczestników warsztatów:

  • „Bardzo dobrze merytorycznie przygotowane warsztaty” (Wojtek)
  • „To było ożywcze i inspirujące spotkanie”. (Monika)
  • „Zaskakujące informacje o historii wódki. Nie miałem pojęcia o jej pochodzeniu”. (Marcin)
  • „Ciekawe było doświadczenie z destylatem z młodego ziemniaka. Odważny smak”. (Bezimienny)
  • „Nigdy nie przypuszczałem, ze podróż przez krainę wódki może być tak fascynująca.” (Piotr)
  • „Super spotkanie. Marcin, fajna prezentacja i szanuję wiedzę”. (Jacek)
Zapraszam,
Marcin Młodożeniec

Warsztaty tylko dla osób pełnoletnich. Prosimy o zabranie dowodów osobistych.



Wygraj wejściówki do Muzeum Polskiej Wódki: konkurs + regulamin

Wiecie co wspólnego ma nasz dług publiczny i profil 40procent.pl na Instagramie? Jedno i drugie rośnie! :). Społeczność 40procent.pl na Instagramie przekroczyła liczbę 1000 Obserwujących! Do tego dziś Mikołaj. Mam więc podwójny pretekst aby ogłosić, pierwszy w historii 40procent.pl, konkurs. Do wygrania 1 nagroda w postaci 2 voucherów uprawniających do zwiedzenia Muzeum Polskiej Wódki w Warszawie. Wygrane vouchery możesz wykorzystać sam, lub komuś podarować (np. na Gwiazdkę).

Vouchery Muzeum Polskiej Wódki
Nagroda w konkursie – vouchery do Muzeum Polskiej Wódki

Co trzeba zrobić aby wygrać?

Wystarczy:

  • Należeć do grona Obserwujących profil 40procent.pl na Instagramie.
  • Oznaczyć w komentarzu pod postem konkursowym osobę, którą zaprosisz do Muzeum Polskiej Wódki i uzasadnić swój wybór.
  • Zostać wybranym jako autor najciekawszej odpowiedzi.

Ważne:

  • Komentarze konkursowe można dodawać do wtorku, 10 grudnia, do godz. 23:59.
  • Vouchery są ważne do 06.02.2020.
  • Jeden użytkownik może dodać tylko jeden komentarz konkursowy.

O mojej wizycie w Muzeum możecie przeczytać w tekście: Wizyta w Muzeum Polskiej Wódki.

Poniżej regulamin konkursu.

Regulamin konkursu

1. Postanowienia ogólne

Organizatorem konkursu jest Operator serwisu 40procent.pl, Marcin Młodożeniec prowadzący działalność gospodarczą pod adresem ul. Baildona 20D/15, 40-115 Katowice, mail: 40procent@40procent.pl, zwany dalej „Organizatorem”.

Konkurs jest organizowany od 6.12.2019 do 10.12.2019 do godziny 23:59. Zasady konkursu: uczestnik wykonuje zadanie konkursowe, opisane w poście konkursowym opublikowanym na profilu 40procent.pl (https://www.instagram.com/40procent.pl/) na Instagramie.

Zadanie, polega na opublikowaniu komentarza pod wskazanym przez Organizatora postem umieszczonym w serwisie Instagram, na profilu 40procent.pl.

Zwycięzca, wyłoniony przez Jury konkursu otrzyma 2 vouchery uprawniające do wizyty w Muzeum Polskiej Wódki w Warszawie.

Nagrody zostaną wysłane pocztą.

Konkurs nie jest w żaden sposób sponsorowany, popierana ani przeprowadzany przez serwis Instagram ani z nim związany

Instagram nie ponosi żadnej odpowiedzialności wobec użytkowników w związku z niniejszym konkursem.

2. Uczestnictwo w konkursie

2.1 Uczestnictwo w konkursie jest nieodpłatne.

2.2. Uczestnikami konkursu mogą być osoby fizyczne, pełnoletnie, posiadające pełną zdolność do czynności prawnych, zamieszkałe na stałe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które spełnią warunki określone w regulaminie.

2.3 Osoby biorące udział w konkursie jednocześnie oświadczają, że są pełnoletnie. Uczestnikami konkursu nie mogą być pracownicy Organizatora, jak również ich małżonkowie, dzieci, rodzice oraz rodzeństwo.

2.4 Przystąpienie do konkursu jest równoznaczne z akceptacją przez uczestnika regulaminu w całości.

2.5 Uczestnik zobowiązuje się do przestrzegania określonych w nim zasad, jak również potwierdza, że spełnia wszystkie warunki, które uprawniają go do udziału w konkursie.

2.6 Uczestnictwa w konkursie i praw, i obowiązków z nimi związanych, w tym także prawa do żądania wydania nagrody, nie można przenosić na inne osoby.

2.7 Uczestnik musi, w momencie rozstrzygnięcia konkursu, należeć do grona Obserwujących profil https://www.instagram.com/40procent.pl/.

2.8 Aby należeć do grona Obserwujących należy posiadać lub założyć konto na portalu społecznościowym instagram.com, wyszukać profil 40procent.pl dostępny pod linkiem https://www.instagram.com/40procent.pl/ i kliknąć „Obserwuj”).

2.9 Każdy uczestnik może dodać tylko jeden komentarz konkursowy. W przypadku dodania większej liczby komentarzy, pod uwagę zostanie wzięty ten, który został dodany jako pierwszy.

3. Przebieg i warunki udziału w konkursie

3.1 Warunkiem uczestnictwa w konkursie jest wykonanie zadania konkursowego (dodanie komentarza w pod wskazanym postem na Instagramie). Wygrywa osoba, której komentarz zostanie oceniony jako najciekawszy.

3.2 Treść zadania konkursowego: Oznacz w komentarzu pod postem (https://www.instagram.com/p/B5vOGOBlCK-/) osobę, którą zabierzesz ze sobą do Muzeum Polskiej Wódki w Warszawie i napisz, dlaczego właśnie tą osobę wybrałaś/wybrałeś.

3.3. Zadanie konkursowe można wykonać od momentu publikacji postu do 10.12.2019, do godz. 23:59

3.4. Uczestnik zgłaszający się do konkursu wyraża zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych przez Organizatora dla celów przeprowadzenia konkursu.

3.5 Organizator zastrzega sobie prawo do przyznawania nagród oraz może podjąć decyzję o nieprzyznaniu nagrody żadnemu uczestnikowi konkursu, jeśli nie uzna żadnej odpowiedzi za satysfakcjonującą.

4. Zasady wyłaniania i ogłoszenia zwycięzców

4.1. Laureatem konkursu zostanie osoba, której odpowiedź będzie uznana za najciekawszą.

4.2 Laureata wybierze komisja konkursowa na czele której stanie Marcin Młodożeniec w ciągu maksymalnie 3 dni od zakończenia konkursu

5. Wyniki, nagrody i prawa do komentarzy

5.1 Wyniki zostaną ogłoszone nie później niż 15.12.2019 w osobnym poście konkursowym, zamieszczonym na stronie: https://www.instagram.com/40procent.pl/.

5.2 Nagrodzony Uczestnik zostanie „otagowany” (oznaczony) w treści posta (nick z serwisu Instagram).

5.3 Laureat zostanie poproszony, w prywatnej wiadomości na Instagramie o podanie adresu pocztowego do wysyłki voucherów, które zostaną nadane listem poleconym, priorytetem. Podany adres musi być adresem z terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

5.4 Organizatorowi przysługuje prawo wykluczenia z udziału w Konkursie Uczestników, naruszających niniejszy Regulamin, a także Uczestników którzy prowadzą działania sprzeczne z prawem lub z dobrymi obyczajami, a w szczególności w treści zadania, zamieszczają komentarze (opisy) zawierające treści powszechnie uznawane za obraźliwe, naruszające bądź sugerujące naruszenie prawa, moralności lub dobrych obyczajów, godności lub praw osób trzecich, w tym w szczególności zawierające elementy związane z przemocą, dyskryminacją, nagością, narkotykami, tytoniem, godzące w odczucia religijne, jak również treci o charakterze komercyjnym (reklama), a ponadto treści, które w inny sposób naruszają obowiązujące przepisy prawa lub niniejszy Regulamin.

5.5. Zwycięzca otrzyma w nagrodę 2 vouchery uprawniające do odwiedzenia Muzeum Polskiej Wódki w Warszawie ważne do 06.02.2020.

5.6 Nagroda nie podlega zamianie na równowartość pieniężną ani inną nagrodę rzeczową.

5.7 Laureaci nie nabywają prawa do nagrody, jeżeli nie spełnili któregokolwiek z warunków określonych w Regulaminie. W takim wypadku nagroda pozostaje do dyspozycji Organizatora. Organizator nie ponosi odpowiedzialności za niezgodne ze stanem faktycznym podanie przez nagrodzonego uczestnika konkursu danych, służących do identyfikacji, a także za wszelkie niezgłoszone Organizatorowi zmiany tych danych.

6. Postępowanie reklamacyjne

6.1 Reklamacje dotyczące spraw związanych z konkursem należy składać mailowo na adres: 40procent@40procent.pl. Jeśli reklamacje dotyczą przebiegu, należy je składać od dnia ogłoszenia o konkursie do 14. dnia od daty zamknięcia konkursu. Reklamacje dotyczące jakości nagród należy składać w terminie 30 dni od dnia odbioru nagrody. Reklamacje Rozpatrywanie reklamacji będzie miało miejsce w terminie 30 (trzydziestu) dni od dnia ich otrzymania.

7. Ochrona danych osobowych

7.1 Dane osobowe uczestników konkursu będą przetwarzane w celach przeprowadzenia konkursu, wyłonienia zwycięzcy i przyznania, wydania i odbioru nagrody. Dane osobowe uczestników konkursu będą wykorzystywane zgodnie z warunkami określonymi w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jednolity: DzU z 2002 r., nr 101 poz. 926. Administratorem danych osobowych jest Organizator. Przetwarzanie danych, o których mowa w ustępie 1. niniejszego paragrafu, obejmuje także publikację nazwy użytkownika w Instagramie oraz imienia i nazwiska uczestnika – jako zwycięzcy konkursu. Uczestnik ma prawo wglądu do swoich danych osobowych oraz ich poprawiania. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz ich niepodanie uniemożliwia udział w konkursie.

8. Postanowienia końcowe

8.1 W sprawach nieuregulowanych regulaminem zastosowanie mają przepisy kodeksu cywilnego.

Młody Ziemniak: poznaj ikonę polskiego gorzelnictwa kraftowego

To był być może mały krok dla człowieka, ale wielki dla polskiego rynku kraftowych alkoholi spirytusowych. 40 lat po tym, jak Neil Armstrong wylądował na księżycu, czyli nieco ponad 10 lat temu, światło dzienne ujrzał Młody Ziemniak. Nie bez powodu odwołuję się do tak przełomowego wydarzenia. W 2009 roku, kiedy określenia „kraftowy” czy „rzemieślniczy” nie miały jeszcze w Polsce takiego wydźwięku marketingowego jak dziś, Waldemar Durakiewicz – legendarny gorzelnik i menedżer Polmosu Siedlce, wyprodukował nowatorski trunek. Jako surowca użył jednej tylko odmiany ziemniaka, do tego zebranej już w czerwcu. Poddał go jednokrotnej destylacji, zrezygnował z rektyfikacji, rozcieńczył do mocy 40% i zabutelkował. Tak powstał pierwszy rozlew alkoholu pod nazwą Młody Ziemniak.

Pionier na rynku

Wtedy, w 2009 roku – był to eksperyment, dziś Młody Ziemniak to ikona na rynku polskiego gorzelnictwa. Dowód na to, że na rynku wysokoprocentowych alkoholi mocnych jest miejsce na nowy rodzaj czystych destylatów, innych niż wódka rozumiana przez pryzmat przepisów Unii Europejskiej. Destylatów, które mogą zaskakiwać smakiem i aromatem. Destylatów, które można z przyjemnością degustować podobnie jak wysokiej jakości alkohole leżakowane. Młody Ziemniak pokazał, że poszczególne partie tego typu alkoholi mogą być, uwaga – rocznikowane i limitowane, a przez to zyskać wartość kolekcjonerską i, co ważne, wpłynąć na zmianę kultury picia wódki. Poznajcie więc bliżej jeden z najciekawszych trunków ostatniej dekady polskiego rynku spirytusowego.

Młody Ziemniak zestawy mini 40procent.p Blog o wódce
Młody Ziemniak: próbki 50 ml z różnych roczników

 

Młody Ziemniak butelka 40procent.pl Blog o wódce
Młody Ziemniak 2018 to bohater stołu i literatury branżowej

Czym (nie) jest Młody Ziemniak?

Młody Ziemniak nie jest wódką w rozumieniu rozporządzenia 110/2008 Parlamentu Europejskiego z 15 stycznia 2008 roku, do którego nawiązywałem w tekście Wódka, czyli co. Produkuje się go z ziemniaków, jest napojem spirytusowym, jest przezroczysty, ma nawet 40% alkoholu. Dlaczego więc wódką nie jest? Bardzo często alkohole naturalne, surowe NIE SĄ wytwarzane ze spirytusu rektyfikowanego, Dotyczy to również Młodego Ziemniaka, do produkcji którego używa się destylatu ziemniaczanego, uzyskanego w wyniku jednokrotnej destylacji. Dzięki temu, w finalnym produkcie zachowuje się dużo więcej aromatu i smaku niż chociażby w popularnych na rynku wódkach, produkowanych na wielką skalę. Ma to swoją cenę. Alkohol nie spełnia bowiem jednego z podstawowych warunków, który umożliwia producentom umieszczanie na etykiecie słowa „wódka”.

Młode ziemniaki 40procent.pl Blog o wódce
Młode ziemniaki z lipca 2019

W przypadku Młodego Ziemniaka destylat ziemniaczany nie przechodzi przez aparat rektyfikacyjny. Dzięki temu finalny produkt zachowuje bogactwo smaku i niepowtarzalny aromat. Jednokrotna destylacja to jednocześnie wyższe wymagania dla jakości surowca i staranności w procesie produkcji. Każda partia alkoholu wytwarzana jest z jednej tylko odmiany ziemniaka, np.: Denar, Arielle, Tajfun, David. Produkcja przebiega zaś bezpośrednio pod okiem Mistrza Gorzelnictwa – Waldemara Durakiewicza.  Od pierwszego rozlewu Młody Ziemniak jest rocznikowany i produkowany w niewielkiej skali, co powoduje, że trunek ma także wartość kolekcjonerską. To główne powody, dla których ten napój spirytusowy zyskał uznanie zarówno w branży, jak i wśród konsumentów-koneserów

Butelka i etykieta

Młody Ziemniak rozlewany jest do charakterystycznych, pękatych butelek o pojemności 500 ml. Na przedniej etykiecie znajdują się ręcznie wypisane informacje o regionie pochodzenia, warunkach pogodowych występujących w danym roku oraz nazwisko Mistrza Gorzelnictwa – Waldemara Durakiewicza. Jest tu także nazwa: Młody Ziemniak, nadruk rocznika i miesiąca zbiorów oraz logo gorzelni Chopin. Dodatkowo, można przeczytać, że „Młody Ziemniak z Podlasia, destylowany tylko raz dla zachowania pełnego bukietu smaku i aromatu”. Poniżej to samo w języku angielskim. Tylna etykieta mówi nam o tym, że Młody Ziemniak jest napojem spirytusowym dystrybuowanym przez Podlaską Wytwórnię Wódek „Polmos S.A. z siedzibą w Warszawie a wyprodukowanym w Siedlcach. Jest tu również informacja o mocy alkoholu (40% obj.) oraz objętości butelki: 500 ml. Dodatkowo można tu znaleźć link do strony akcji Pij Odpowiedzialnie!.

Młody Ziemniak Butelka 40procent.pl Blog o wódce
Młody Ziemniak 2018

Jak smakuje Młody Ziemniak?

Jeśli jeszcze nie próbowaliście, pewnie zastanawiacie się, jak smakuje Młody Ziemniak. I czy jego smak jakoś wyraźnie różni się od wódki ziemniaczanej. Odpowiedź brzmi: tak. Żeby się o tym przekonać warto zaopatrzyć się w kieliszek typu sniffer do degustacji mocnych alkoholi i zaserwować ok 20 ml trunku w temperaturze 10 do nawet 15 stopni Celsjusza. Wtedy najlepiej będzie można poczuć aromat a potem smak tego wyjątkowego alkoholu. Oczywiście można też doświadczać konsumpcji z tradycyjnych kieliszków, jednak wtedy wyczucie pełni aromatów, może okazać się nieco trudniejsze.

No dobrze, a czy Młody Ziemniak jest „dobry” w smaku? Tu już wchodzimy w temat gustu, o którym niełatwo dyskutować. No bo co znaczy „dobry”?  Na pewno da się wyczuć olbrzymia różnicę w stosunku do produkowanych masowo wódek czystych. Ponadto, poszczególne roczniki i partie Młodego Ziemniaka różnią się miedzy sobą. Przykładowo, w przypadku Młodego Ziemniaka 2018, zbliżając kieliszek do nosa możecie poczuć aromat słodki, ziemniaczany, lekko owocowy a nawet kwiatowy. W smaku robi się ziemisty, słodkawy, nieco pieprzny, z elementami pieczonych ziemniaków. Finisz dość długi, ziemisty. Ale kto wie. Być może wyczujecie coś zupełnie innego. Na pewno jednak doświadczycie różnicy pomiędzy wódkami, które konsumowaliście do tej pory a wyjątkowym destylatem od siedleckiego Polmosu. Aby się o tym przekonać, najlepiej spróbować :).

Przykładowe smaki i aromaty roczników Młodego Ziemniaka
Smaki różnych roczników Młodego Ziemniaka

Młody Ziemniak – prawdziwy kraft na stole

To jest zdecydowanie wyjątkowy alkohol. Można zabrać go ze sobą na ważną uroczystość, spotkanie rodzinne. Na pewno wzbudzi zainteresowanie. Sprawdzi się także jako ważny punkt domowej, towarzyskiej degustacji kilku trunków z tego segmentu. To również świetny alkohol na prezent – można go niezwłocznie otworzyć, spróbować lub przechowywać i w ten sposób uczynić z niego mini-inwestycję. Na pewno doskonale będzie komponował się z tradycyjnymi polskimi potrawami: roladą, bigosem, kaszanką, czy schabowym. To jest taki alkohol, który zawsze warto mieć w barku i, przy odpowiedniej okazji, zaskoczyć gości historią, aromatem i smakiem. Największą radość z konsumpcji tego trunku daje odpowiedzialna degustacja niewielkich ilości, w towarzystwie naszych tradycyjnych, narodowych potraw i przekąsek. Bez chłodzenia. Najłatwiej docenić walory tego trunku używając kieliszków degustacyjnych.

Ile kosztuje Młody Ziemniak?

Młody Ziemniak to alkohol z półki premium. Półlitrową butelkę rocznika 2018 kupiłem w salonie M&P w Katowicach za 109 zł. Wersje mini (50 ml) starszych roczników można nabyć m.in. na grupach kolekcjonerskich. Widziałem np. buteleczki z rocznika 2013 za 45 zł a z 2014 za 35 zł. O tym, że warto czasem inwestować w te alkohole świadczy to, że przykładowo, półlitrowa butelka Młodego Ziemniaka z 2013 roku, kosztuje dziś już ponad 600 zł.

Ciekawostki

  • Młode ziemniaki mają mniej skrobi niż te dojrzałe, dlatego wykorzystywane ich do produkcji alkoholu jest mniej uzasadnione ekonomicznie. M.in. dlatego nikt (poza Polmosem Siedlce) nie decyduje się na taki zabieg. Producent podaje, że do wyprodukowania 1 butelki Młodego Ziemniaka potrzeba 50 sztuk tego surowca.
  • Młody Ziemniak powstaje w gorzelni w Krzesku pod Siedlcami, tej samej, w której powstaje jedna z najlepszych na świecie wódek – Chopin.
  • Po zakończeniu destylacji, Młody Ziemniak „leżakuje” w specjalnych kadziach, aby alkohol nabrał gładkości. M.in. dlatego rozlewy poszczególnych roczników butelkowane są dopiero w marcu następnego roku.

Zachęcam Was do spróbowania Młodego Ziemniaka i podzielenia się Waszymi opiniami. A może mieliście okazję już degustować? Dajcie znać jak Wam smakował 😊. I pamiętajcie! Pijcie odpowiedzialnie.

Smaki Sycylii w Distillerie dell’Etna: relacja z wizyty

To było z pewnością moje najbardziej spontaniczne zwiedzanie destylarni odkąd bliżej zainteresowałem się alkoholami wysokoprocentowymi. Tak się złożyło, że spędzałem długi listopadowy weekend z Narzeczoną w Katanii, portowym mieście we wschodniej części centralnej Sycylii. Po dwóch dniach pięknej słonecznej pogody, aura zdecydowanie się popsuła. Co tu więc robić? Szczęśliwie znalazłem na mapie oddaloną o nieco ponad 20 km destylarnię grappy a potem jej profil na Facebooku. Napisałem w wiadomości, że jestem blogerem z Polski i zależy mi na odwiedzeniu tego ciekawego miejsca. Chwilę potem wykonałem telefon, przedstawiłem się i Alessandro, jak się potem okazało, menedżer i dziedzic rodzinnego biznesu powiedział: zapraszam. Nie trzeba mi było tego dwa razy powtarzać. Godzinę później siedzieliśmy w pociągu jadącym na północ, urokliwą trasą wzdłuż wybrzeża Morza Jońskiego, u podnóży Etny.

Alessandro Russo Distilerrie dell'Etna
Proszę Alessandro, żeby pokazał mi co jest w środku 🙂

Jedna z ostatnich destylarni grappy na Sycylii

W niewielkiej miejscowości Santa Venerina, w pobliżu włoskiej Katanii, z powodzeniem działa jedna z ostatnich sycylijskich destylarni. Rodzinna firma, Fratelli Russo, od 1870 roku produkuje tu alkohole. Zlokalizowany u stóp Etny zakład przez wiele lat słynął z wysokiej jakości spirytusu wytwarzanego z winogron, który potem inni producenci wykorzystywali do produkcji różnego rodzaju alkoholi. Długo destylację prowadzono tu miedzianych alembikach, jednak z czasem, głównie z uwagi na konieczność czaso- i kosztochłonnych prac serwisowych, zamontowano kolumny destylacyjne ze stali nierdzewnej (Inox). Od tego czasu alkohol powstaje w warunkach próżniowych, w niższej temperaturze, co korzystnie wpływa na aromat i smak wytwarzanych trunków. Jednocześnie produkcja stała się bardziej ekonomiczna i ekologiczna (mniejsze zużycie prądu).

Aparatura destylacyjna w Distillerie dell'Etna
Aparatura destylacyjna w Distillerie dell’Etna
Aparatura destylacyjna w Distillerie dell'Etna
Aparatura destylacyjna w Distillerie dell’Etna

Kamień milowy w rodzinnym biznesie

Przełomem dla biznesu była decyzja braci Salvatore i Giuseppe Russo o dalszych inwestycjach i stworzeniu własnego parku maszynowego. Ich potomkowie, dziś zarządzający firmą, kontynuują procesy inwestycyjne, dzięki którym powstała nowoczesna linia produkcyjna, umożliwiająca destylarni wytwarzanie całej gamy własnych trunków. Jednocześnie, firma kontroluje wszystkie etapy produkcji. Dziś powstają tu m.in.: grappy, destylowane zarówno z jednego rodzaju winogron, jak i blendy (np. kultowa grappa dell’Etna – z trzech różnych szczepów). Dumą Distillerie dell’Etna są także produkowane rzemieślniczymi metodami likiery (np. z opuncji, owoców cytrusowych czy kasztanów). Do najpopularniejszych należą Limoncello di Sicilia (ze zbieranych u podnóży wulkanu cytryn), korzenno-ziołowy aperitif Amaro di Sicilia oraz rozlewany do butelek ręcznie pokrywanych kamieniem wulkanicznym, Fuoco del Volcano (ziołowo-różany likier o mocy 70%). Poza bogatą gamą likierów dostępna jest tu również brandy, m.in 5letnia i 23letnia.

Spirytus z winogron Distillerie dell'Etna
Spirytus z winogron Distillerie dell’Etna
Alkohole z Distilleria dell"Etna 40procent.pl
Wybrane alkohole produkowane w Distillerie dell’Etna

Wszystkie składniki wykorzystywane w produkowanych tu alkoholach, z wyjątkiem cynamonu (Cejlon), pochodzą z Włoch, z tradycyjnych upraw. Oprócz lokalnego rynku, firma eksportuje do większości krajów Europy, Kanady, Japonii, Brazylii, Kolumbii, Afryki Południowej, Australii i wielu innych. Na polskim rynku można znaleźć m.in. grappę jednoskładnikową otrzymywana przez destylację sycylijskiego szczepu winogron Nerello Mascalese.

Degustacja wybranych trunków

Alessandro Russo, menedżer Distillerie dell’Etna zaprosił mnie także na krótką degustację do której wybrałem trzy produkty linii Grappa dell’Eetna.

  • Grappa Malvasia delle Lipari. Nazwa tej grappy pochodzi od rodzaju winogron, z którego jest wytwarzana. Malvasia jest typowym szczepem uprawianym na Wyspach Liparyjskich, na północ od Sycylii, z bardzo słodkimi i delikatnie pachnącymi winogronami. W aromacie jest słodka, lekko kwiatowa z nutami wanilii i cynamonu. W smaku delikatna, słodka, można wyczuć dojrzałe jabłka, opuncję, później kora dębu, która obecna jest także w krótkim finiszu.
  • Grappa Sublime. Ta, starzona przez 12 miesięcy w dębowych beczkach po winie nabiera przyjemnego bursztynowego koloru. W aromacie wyczuwalna kora dębu, suszone winogrona, kwiaty. W smaku słodka wanilia, krem czekoladowy, kakao. Finisz krótki, korzenny, wyczuwalny marcepan.
  • Nettare dell’Etna. Likier miodowy na bazie grappy z miodu z kwiatów pomarańczy. Wyraźny miodowy, słodki aromat. W smaku słodki miód, owoce cytrusowe – słodkie pomarańcze. Idealny, łatwy do picia towarzysz deserów o mocy 35%.

Wszystkie alkohole smakowały znakomicie. Jestem pewien, że pozostałe produkty mają podobną jakość. Jeśli więc zawitacie na Sycylię, koniecznie spróbujcie produktów od Distillerie dell’Etna. Nie będziecie żałować. Na zdrowie!

Podarunki Distillerie dell'Etna
Podarunki od gospodarzy obiektu

100 lat babci Cecylii i Muzeum Polskiej Wódki?

W miniony piątek, 25 października, Pani Cecylia z Krynicy-Zdrój ukończyła równiutkie sto lat. Nie wiem jak to jest w innych miejscowościach, ale jeśli dożyjecie takiego wieku w tym górskim uzdrowisku możecie liczyć na odwiedziny burmistrza, przedstawiciela ZUS, no i oczywiście, księdza. Wśród świętujących przez cały weekend członków najbliższej rodziny byłem również ja. Pani Cecylia to babcia mojej Narzeczonej, Kasi. Dlaczego zajmuję Twój czas tą opowieścią? Z babcią Cecylią wiąże się historia pewnych butelek wódki…

Jak trzydziestoletnie butelki wpadły w moje ręce

Kiedy pisałem tą notatkę, byłem w drodze do stolicy. Wykorzystałem dzień urlopu, aby, jak na patrona medialnego przystało, zdać Wam relację z gali drugiej edycji Warsaw Spirits Competition. Do obchodów setnych urodzin babci Cecylii dołączyłem więc dopiero w sobotę. Nie martwcie się, relacji z tej imprezy na blogu nie zobaczycie. No, dobrze, ale o co chodziło z tą wódką?

Kiedy jako początkujący hobbysta zaczynałem się dzielić nowo pozyskaną wiedzą o alkoholu, moi przyjaciele, znajomi, rodzina, zaczęli obdarowywać mnie przeróżnymi trunkami. Od polskiego, Białego Bociana, przez rosyjską Belugę, białoruską Blagodar, do Pomarańczówki i Żurawinówki od Wolf&Oak . Pewnego dnia, tata mojej Partnerki, robiąc remanent w piwnicy wspomnianej babci Cecylii, znalazł przechowywane tam dwie butelki z alkoholem. Na etykietach odpowiednio: Old Polish Vodka Staropolska Wytrawna oraz dostępna do dziś: Wódka Żołądkowa Gorzka. Spędziły tam, bagatela, ponad 30 lat.

Znalazca wiedział już, że coś tam o wódce czytam więc przywiózł butelki. Przyznam, że zastanawiałem się wtedy, czy eksponatów po prostu nie spieniężyć. Zabrałem je nawet ze sobą na zwiedzanie do Muzeum Polskiej Wódki, o którym pisałem w tekstach Wizyta w Muzeum Polskiej Wódki oraz Degustacja w Muzeum Polskiej Wódki. Zapytałem tam, czy instytucja nie chciałby takiego okazu odkupić. Kwoty okazały się symboliczne a tata mojej Narzeczonej postanowił, że butelki mi po prostu podaruje. W ten sposób, alkohole przeleżały u mnie kilka miesięcy. Potem, kiedy byłem już zdecydowany się na prowadzenie bloga i robiłem inwentaryzację barku, przypomniałem sobie o posiadanych butelkach. Pomyślałem, że u mnie prawie nikt ich nie zobaczy i szkoda, żeby tak marniały.

Szybko i łatwo, czyli przekazanie butelek

Napisałem więc do działu PR z Muzeum Polskiej Wódki z zapytaniem, czy instytucja nie przyjęła by takich eksponatów. Po kilku tygodniach byłem już w Warszawie z przesyłką. Dziś, obie butelki stoją w gablocie firmowane nazwiskiem Pani Cecylii, pierwotnej właścicielki. Jestem przekonany, że w ten sposób najlepiej przysłużą się narodowi, a przy okazji, będzie to forma upamiętnienia nazwiska ponad stuletniej już babci i jej rodziny.

Dołącz do donatorów muzeum

Możecie zrobić to samo. Przejrzyjcie rodzinne piwnice, schowki, komórki. Być może kryją one podobne skarby. Lepiej umieścić je w gablocie odwiedzanego rocznie przez dziesiątki tysięcy osób muzeum, niż skazać na samotność w czterech ścianach jakiegoś zamkniętego pomieszczenia. Przy okazji, możecie też utrwalić i wyeksponować rodzinne nazwisko w murach nowoczesnej instytucji.

Dla przypomnienia, kilka wnętrz Muzeum Polskiej Wódki, w którym można podziwiać m.in. niespełna 300 „historycznych” butelek. Być może pojawią się tam również Wasze :).

Wnętrza Muzeum Polskiej Wódki, sala kinowa. Zdjęcie udostępnione dzięki uprzejmości Muzeum Polskiej Wódki.

 

Wnętrza Muzeum Polskiej Wódki, bar. Zdjęcie udostępnione dzięki uprzejmości Muzeum Polskiej Wódki.

 

Gabloty z ekspozycją butelek alkoholi. Zdjęcie udostępnione dzięki uprzejmości Muzeum Polskiej Wódki.

 

Sala interaktywna w Muzeum Polskiej Wódki. Zdjęcie udostępnione dzięki uprzejmości MPW.

Tymczasem, życzmy babci Cecylii zdrowia, bo popularne „100 lat” w tym przypadku jest już nieaktualne.

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowymi wpisami, obserwuj profil 40 procent.pl na Instagramie  i/lub Facebooku.

Ogólnopolski Salon Win i Alkoholi M&P w Katowicach: relacja

Miałem wątpliwości czy wybrać się na to wydarzenie. Wiadomo, przede wszystkim wino i whisky. Wódki jak na lekarstwo :). Wprawdzie miało pojawić się kilka czystych destylatów, ale czy to wystarczający powód, żeby zainwestować piątkowy wieczór? Okazało się, że tak. Poniżej relacja z jubileuszowego, dziesiątego Ogólnopolskiego Salonu Win i Alkoholi M&P a dokładnie z jego katowickiej części.

Festiwalowa atmosfera

Dzień katowicki, dziesiątego OSWiA, zgodnie z przewidywaniami, okazał się niezwykle udany. Bardzo dobry dla atmosfery spotkania był fakt, że festiwal zorganizowano w piątek (18 października). Dzięki temu, wolni od zobowiązań zawodowych uczestnicy, mogli w pełni oddać się zdobywaniu wiedzy i degustacji dobrej jakości trunków. Uwagę zwracało olbrzymie zaangażowanie osób obsługujących stoiska w dzielenie się wiedzą, i oczywiście, alkoholem. W zasadzie wszystkie stanowiska, wyposażone w bogate zapasy win i mocniejszych trunków, były nieustannie oblegane przez spragnionych nie tylko informacji uczestników.

50 zł za „all you can drink”

Bilet upoważniający do udziału w katowickim wydaniu OSWiA kosztował 50 zł. W tej cenie otrzymywało się kieliszki degustacyjne: po jednym do wina i alkoholi mocnych, wraz z praktyczną torebką pozwalającą powiesić sobie naczynie na szyi. Do tego, można było zakupić alkohole w specjalnej, festiwalowej cenie. Przede wszystkim jednak, wejściówka dawała prawo do odwiedzania stoisk, przy których ciągle trwały rozmowy ze specjalistami i degustacje wystawionych alkoholi (bez dodatkowych opłat). Na koniec, każdy uczestnik otrzymał prezent-niespodziankę, którą okazała się butelka wina Arrogant Frog (Cabernet Sauvignon-Merlot) w specjalnej, festiwalowej edycji. Dzień katowicki, w odróżnieniu od warszawskich (dwóch) dni festiwalu, łączył wystawę win z prezentacją alkoholi mocnych. W stolicy, salon wina i destylatów wysokoprocentowych zorganizowano oddzielnie (odpowiednio 16 i 17 października).

OSWiA Katowice

Z kieliszkiem po stoiskach

Z racji mojego hobby, skupiłem się na alkoholach wysokoprocentowych. Główny obiekt mojego zainteresowania, czyli wódki i okowity były reprezentowane tylko przez jeden trunek – japońską Nikka Coffey Vodka. Nikka produkuje przede wszystkim whisky (i gin), ma jednak w ofercie także wódkę uzyskiwaną z destylatów kukurydzianych oraz jęczmiennych. Degustacja na stoisku wypadła bardzo dobrze. Słodki, lekko owocowy aromat prażonego ziarna zachęca do poznania smaku, w którym łagodna słodycz gotowanej kukurydzy i złamana jest pikantnością pieprzu.

Nikka Coffey Vodka 40procent.pl Blog o wódce
Nikka Coffey Vodka

Z braku innych wódek, nie pozostało mi nic innego jak odwiedzić kilka stoisk z whisky, calvadosami i koniakiem. Idąc moim śladem można było spróbować irlandzkiej Writers Tears, szkockiej Kilchoman czy indyjskiej marki Paul John. Dobre wrażenie robiły koniaki reprezentowane m.in. przez markę Francios Voyer.

Świetny koniak z imponująca mocą
Świetny koniak z imponująca mocą

Niesłabnącym zainteresowaniem cieszyło się stoisko Calvados Drouin. Można tu było spróbować rewelacyjnych destylatów z jabłek i gruszek promowanych osobiście przez francuskiego ambasadora marki, Hervé Pellerina.

Gin Selfie Herve Pellerin 40procent.pl Blog o wódce
Ja, Hervé Pellerin i promowany przez niego gin

Chciałoby się spróbować więcej trunków, ale niestety głowa nie jest z gumy a czas tylko jeden. Chyba jednak odwrotnie, czas z gumy a głowa jedna :). No cóż, OSWiA to takie wydarzenie, po którym może zakręcić się w makówce. W każdym razie spotkanie idealne zarówno dla laików, których spotkałem bardzo wielu, jak i osób już lekko wtajemniczonych (jak ja). Można pogłębić wiedzę dzięki rozmowom ze specjalistami, którzy starają się edukować jak tylko mogą. Dla mnie, mimo lekkiego rozczarowania brakiem wódek,  to było wartościowe wydarzenie. W jednym miejscu mogłem spróbować i porównać alkoholi, których w innych okolicznościach pewnie bym nie miał okazji poznać.

Podsumowując, katowicki dzień jubileuszowego, dziesiątego Ogólnopolskiego Salonu Win i Alkoholi to świetna okazja na spróbowanie nowych alkoholi. to również okazja zakupienia ich w wyjątkowej, festiwalowej cenie. Unoszący się wszędzie spiritus vini był katalizatorem wymiany wiedzy i nawiązywania relacji zarówno z wystawcami, jak i z innymi uczestnikami. Udział w OSWiA to znakomity pomysł na wieczór z przyjaciółmi, samodzielną eksplorację aromatów i smaków wysokiej jakości alkoholi, a nawet randkę.

Wyniki Warsaw Spirits Competition! Poznaj najlepiej ocenione wódki.

Chcesz spróbować nieznanej Ci dotąd wódki? Zastanawiasz się nad podarowaniem wyjątkowego, nowego na rynku alkoholu na (trafiony) prezent? A może po prostu jesteś ciekaw jaki aromat i smak mają niektóre wódki oraz jakie noty dają im eksperci?  Ten tekst może być dla Ciebie. Znajdziesz tu bowiem informacje o najlepiej ocenionych przez specjalistów alkoholach w ramach II edycji Warsaw Spirits Competition. Gala wręczenia medali odbędzie się wprawdzie 25 października, ale jako jeden z patronów medialnych, znam już wyniki i nie zawaham się nimi z Wami podzielić.

Warsaw Spirits Competition 2019, srebrny medal
Warsaw Spirits Competition 2019, srebrny medal
warsaw Spirits Competition Złoty Medal 40procent.pl Blog o wódce
Warsaw Spirits Competition 2019, złoty medal

Ży(Pi)cie to sztuka wyboru

Na rynku wódek nowych produktów jest mnóstwo. Przymierzając się do zakupu, warto zminimalizować ryzyko negatywnego wyniku konfrontacji oczekiwań z rzeczywistością i wesprzeć się opinią ekspertów. I nie chodzi tu nawet o to, że można kupić wódkę „niedobrą”, bo organizatorzy konkursu podkreślają, że poziom był bardzo wysoki. Po prostu dobrze jest wybrać alkohol dopasowany do swoich (lub osoby, którą chcemy obdarować) preferencji. Może Ci w tym pomóc analiza wyników tegorocznego Warsaw Spirits Competition.

Wysoko ocenione zostały wódki marek, które opisywałem już na blogu, czyli Grochowica, Jakob Haberfeld czy Wokulski. Cieszę się, więc że promowane przeze mnie alkohole znajdują uznanie w oczach ekspertów. Szczegóły znajdziecie poniżej. Ale po kolei.

Zasady Warsaw Spirits Competition

Warsaw Spirits Competition to forma konkursu, w której producenci, importerzy i dystrybutorzy alkoholu, za niewielką opłatą, dobrowolnie, zgłaszają swoje trunki do organizatorów – redakcji czasopisma Aqua Vitae oraz portalu Spitits.com.pl. Specjalnie powołane jury w osobach: Łukasz Czajka, Wojciech Gogoliński, Łukasz Gołębiewski próbuje nadesłanych alkoholi i ocenia je za aromat, smak, finisz (max po 30 pkt) i ogólne wrażenie (max 10 pkt). Łącznie, każdy alkohol może więc zdobyć do 100 punktów. W tej, drugiej edycji, członkowie jury musieli spróbować i ocenić dużo ponad setkę różnych alkoholi. Tak, wiem, „ciężka praca”, pomyślicie 😊.

Medale i kategorie

W zależności od ilości przyznanych punktów, trunek ma szanse na medal. Min. 70 punktów to medal srebrny, Od 80 punktów – medal złoty. Jest też kategoria double gold, którą uhonorowano trzy próbki najwyżej ocenionych w konkursie oraz najlepiej ocenione alkohole w poszczególnych kategoriach. Warto wziąć pod uwagę, że oceniane były tylko zgłoszone trunki, a więc nie jest to obraz całego rynku. W tym roku przyznano 131 medali (126 złotych i 6 srebrnych) w 23 kategoriach. Pozwólcie, że skupię się na 13 z nich, z mojej perspektywy najważniejszych. Tak się złożyło, że to 13 pierwszych. Pełną listę kategorii znajdziecie w tekście Wkrótce poznamy medalistów Warsaw Spirits Competition.

  1. Wódka czysta mieszana/zbożowa (blended/mixed grain vodka)
  2. Wódka żytnia (rye vodka)
  3. Wódka pszeniczna (wheat vodka)
  4. Wódka ziemniaczana (potato vodka)
  5. Wódka starzona (aged vodka)
  6. Wódka smakowa – owoce (flavoured vodka – fruits)
  7. Wódka smakowa – zioła (flavoured vodka – herbs)
  8. Wódka smakowa – inne aromaty (flavoured vodka – other flavoures)
  9. Okowity i destylaty owocowe niestarzone (natural unaged fruit spirit/fruit brandy)
  10. Okowity i destylaty warzywne niestarzone (natural unaged vegetable spirit)
  11. Okowita zbożowa niestarzona (natural unaged grain spirit)
  12. Okowita starzona (natural aged spirit e.g.: slivovitz, apple brandy/calvados etc.)
  13. Alkohole starzone (aged beverages)
Double Gold Medal Warsaw Spirits Competition 40procent.pl Blog o wódce
Warsaw Spirits Competition 2019, double gold

W każdej z tych kategorii podaję Wam wyniki ocen nagrodzonych medalami alkoholi wraz z oryginalnymi notami degustacyjnymi ekspertów. Jeśli jesteście zainteresowani kompletem wyników, zachęcam to zakupu najnowszego wydania magazynu Aqua Vitae – tam znajdziecie noty degustacyjne i oceny kompletu alkoholi we wszystkich 23 kategoriach występujących w ramach Warsaw Spirits Competition.

Tymczasem poniżej cytuję to, dostępne już w sprzedaży, wydanie (Aqua Vitae nr 2019/5). Znajdziecie tu krótkie podsumowanie każdej z kategorii, noty degustacyjne oraz oceny alkoholi. Życzę Wam udanej lektury i już teraz zapraszam na Instagrama i Facebooka, gdzie „na żywo”, 25 października zdam Wam relację z gali Warsaw Spirits Competition, która odbędzie się w Restauracji Baczewskich w Warszawie. Podczas tego wydarzenia, zostaną wręczone medale przedstawicielom nagrodzonych marek.

Wódki czyste mieszane

W tej kategorii jury nagrodziło jedenaście wódek, dziesięć złotymi medalami i jedną srebrnym. Poziom polskich wódek czystych jest naprawdę wysoki. Zwycięzcą w tej kategorii drugi rok z rzędu jest wódka Longinus z trzech zbóż: żyto, pszenica i słodowany jęczmień. Oceny przedstawiamy w kolejności, w jakiej były degustowane próbki.

  1. Stumbras Pure (40%), 78,5 pkt, Medal srebrny

Wyraźny zapach alkoholu, zapachy piwniczne, czarny pieprz. W ustach słodko-pikantna, pieprz i wanilia, podobnie w finiszu, do tego dochodzi lekka nuta jabłka, pestek. Rozgrzewająca.

  1. Björn Crystal (40%): 87,8 pkt, Medal złoty

Delikatny, przyjemny aromat słodu, ziół, pieprzu, igliwia. Również bardzo delikatna w ustach, lekko cytrusowa, wciąż nuty leśne, igliwie. Finisz też leśny, zielone szyszki, lekko jałowiec.

  1. Adam Mickiewicz (40%): 81,5 pkt, Medal złoty

Wyraźny zapach alkoholu, mieszają się zapachy korzenne (imbir, gałka muszkatołowa, ziele angielskie) i cytrusowe. Smak słodko-cierpki i korzenny, piernikowy, nuta cynamonu. Finisz słodko-cytrusowy, jak grejpfrut z cukrem, poza tym nuta pikantna, rozgrzewająca.

  1. Polska Czysta Tradycyjna (40%): 86,8 pkt, Medal złoty

Lekka nuta chrzanu, lekka ćwikły. Poza tym wyraźnie aloes. W smaku delikatna, słodkawa, nadal aloes, jeszcze do tego melon i ziarno. W finiszu aromatyczny pieprz i ciągle słodycz owocowa, już nie melon, a arbuz.

  1. Precious Vodka (40%): 85,3 pkt, Medal złoty

W aromacie ziemistość, pieprz, słodkie ziarno, słodkie jabłka, melon. Smak w pierwszej chwili słodki, waniliowy, ale po chwili ostra nuta kardamonu, wyczuwalna też w finiszu, w którym dochodzą orzechy laskowe.

  1. Stumbras Centenary (40%): 85,2 pkt, Medal złoty

Delikatny aromat – pyłki kwiatowe, czereśnie. Smak także delikatny – kandyzowane cytrusy, czereśnie. W finiszu troszkę goryczy albedo i orzechy.

  1. Longinus (40%): 89,8 pkt, Medal złoty, Double Gold

Aromat delikatny, owocowy, jabłka, śliwki, melon. W smaku bardzo dojrzałe jabłka, gruszki, śliwki, ale też nuta ziołowa – rozmaryn. W finiszu melon z czerwonym pieprzem. Bardzo elegancka.

  1. Jarzębiak Czysty Luksus (40%): 88,3 pkt, Medal złoty

Delikatna, w nosie miesza się ziemistość z ziołowością, trochę lukrecji, zacieru. W smaku wyrazista, ziemista, kwas chlebowy, razowiec. Finisz dość lekki, cierpki – kwaśne jabłka, pestki.

  1. Copernicus Premium (40%): 87,5 pkt, Medal złoty

Aromat delikatny, ziemisty, z nutą polnych kwiatów. W smaku sporo przypraw korzennych – cynamon, gałka muszkatołowa. Lekki, cynamonowo-grejpfrutowy finisz.

  1. Wódka Poznańska Tradycyjna (40%): 88 pkt, Medal złoty

Aromat ziołowy, pieprz czarny. W smaku dużo cytrusów – kandyzowana cytryna i limonka, dużo limonki w finiszu. I jeszcze kwaśne zielone jabłko. Z charakterem.

  1. Copernicus Orkisz (40%): 84 pkt, Medal złoty

Aromat lekki – jabłka, gruszki, do tego pieprz, ziarno. Smak przyjemnie podbity nutą pieprzu, nawet ćwikły, czosnku. Finisz dość wytrwany, kiszone ziarno, lekko wanilia, miód.

Wódki żytnie

W tej kategorii jury przyznało trzy złote medale. Medal double gold zdobyła kraftowa wódka z destylarni Podole Wielkie.

  1. Słowiańska Żytnia (40%): 89,3 pkt, Medal złoty

Aromat delikatny, ale mimo to pieprzny, jak tabaka. Do tego nuty dojrzałego jabłka. W smaku cierpka, dużo jabłka, grejpfrut, a w finiszu pomarańcza i grejpfrut oraz delikatnie pieprz, jałowiec, igliwie. I trochę goryczy, albedo. Elegancka.

  1. Haberfeld Zgoda Rye (40%): 87,5 pkt, Medal złoty

W aromacie pieprz, tabaka, jabłka. Smak cierpki, grejpfrut, tarnina, nawet głóg. Finisz gorzko-cierpki, tarnina, tatarak. Czysta, elegancka.

  1. Podole Wielkie Wódka Żytnia (40%): 89,5 pkt, Medal złoty, Double Gold

Zapach piekarniczy, wypieczony chleb, kwas chlebowy, wanilia. Słodko-cierpki smak, sporo wanilii, jabłka, kwaśne winogrona. Długi, zbożowy finisz, z fuzlem.

Wódki pszeniczne

W tej kategorii jury przyznało dziesięć złotych medali, double gold otrzymała rosyjska wódka Nerpa.

  1. Hlibny Dar Classic (40%): 88,3 pkt, Medal złoty

Aromat bardzo lekki, cytrusowy – cytryna i limonka. W smaku też trochę kwaskowe, limonki, ale w części kandyzowane. Finisz konsekwentnie cytrusowy, dochodzi lekka waniliowość. Bardzo elegancka.

  1. Polish Standard Vodka (40%): 87,3 pkt, Medal złoty

Zapach tarty cytrynowej, galaretki limonkowej. Smak kwaskowy, ale bardziej zielone jabłka niż cytrusy. Także w finiszu – dużo jabłek, pestki.

  1. Nerpa Baikal (40%): 88,7 pkt, Medal złoty, Double Gold

Aromat zielony, wiosenny, liści i traw. Do tego masa cytrusów: cytryna, pomarańcza, pomelo. Smak słodki, przyjemny, kandyzowanych pomarańczy. W finiszu trochę orzechów, trochę wanilii. Bardzo czysta, gładka.

  1. Rada Respect (40%): 84,3 pkt, Medal złoty

Aromat cytrusowo-kwiatowy, bergamotka, pomarańcza, grejpfrut. W ustach gorzkawa, ale rześka i mineralna, biały grejpfrut, delikatnie cytryna. Cytrusowy, kwaskowy finisz.

  1. Baikal Original (40%): 87 pkt, Medal złoty

W nosie tarta cytrynowa, galaretka cytrynowa, sorbet cytrynowy. To samo w ustach – słodka cytryna. Dla odmiany finisz cierpki, nawet gorzkawy, niedojrzałe białe winogrona, grejpfrut.

  1. Karafka Lazurowa (40%): 83,3 pkt, Medal złoty

Aromat lekko wędzony, pieprz, cytryna, nuta mineralna. Smak słodki – wanilia, tarta owocowa, słodkie białe winogrona. Słodki, winogronowy finisz, z nutą słodkiego grejpfruta.

  1. Gold Polish Vodka (40%): 87,8 pkt, Medal złoty

Nuty mineralne, grejpfrut, pieprz. Smak bardzo delikatny, cytrusowy, nuta gruszki. Finisz słodki, cytrusowy, galaretka cytrynowa, kandyzowany grejpfrut. Bardzo łagodna.

  1. Legend of Kremlin (40%): 86,8 pkt, Medal złoty

Sporo pomarańczy, keks z pomarańczą, suszone skórki pomarańczy, limonka, liście wiśni. W smaku też dużo pomarańczy, sorbet pomarańczowy. Konsekwentnie pomarańczowy finisz.

  1. Baikal Ice (40%): 84,8 pkt, Medal złoty

Aromat wyraźnie alkoholowy, grejpfrut, cytryny, tarta cytrynowa. Smak cierpki, szorstki, mineralny, młode białe winogrona, kwaśne jabłka, biały grejpfrut. Finisz nieco przesuszający, pieprzny, słony.

  1. Stumbras Premium Organic (40%): 86 pkt, Medal złoty

Ziemisty aromat, wanilia, grejpfrut. Smak delikatny, tłusty, maślany. W finiszu oliwki, masło, niezwykle tłusta wódka, idealna do rybki.

Wódki ziemniaczane

W tej kategorii noty były bardzo wysokie, jury przyznało pięć złotych medali. Double gold dla wódki Elixir Pure, która jest marką warszawskiego Domu Wódki, która zdobyła także najwięcej punktów w całym konkursie, a także dla wódki ziemniaczanej z gorzelni Podole Wielkie, która w całym konkursie zajęła trzecią pozycję.

  1. Dalkowski Wódka Czysta Filtrowana (40%): 88,8 pkt, Medal złoty

Aromat ziół, kadzidła, jagody leśne, mirt, słodkie jabłka. Smak owocowy – jabłka, gruszki, wiśnie, śliwki. Równie owocowy, delikatny finisz, dużo jabłek, dużo śliwek.

88,8

  1. Haberfeld Potato (50%): 84,3 pkt, Medal złoty

Aromat czysty, ziemniaczany, do tego pieprz, zioła, goździki. Smak cierpki, ziemisty, rozgrzewający, z nutką pieprzu. Przyjemnie rozgrzewający finisz – imbir, kardamon, ziele angielskie.

  1. Elixir Pure (40%): 94,7 pkt, Medal złoty, Double Gold

Bardzo ziemniaczany aromat, wchodzący w rejestry trawy cytrynowej, rozmarynu, tymianku, nuty korzenne. W smaku to młode ziemniaczki z koprem, mizeria. Finisz słodki, lekko waniliowy, kandyzowana cytryna, sorbet cytrynowy.

  1. Baczewski Monopolowa (40%): 86,5 pkt, Medal złoty

Aromat ziemisty, z wyraźnie zaznaczonym pieprzem. Smak charakterystyczny, męski – pieprz, lekko kardamon, a w finiszu jeszcze dochodzą goździki i ziele angielskie.

  1. Podole Wielkie Wódka Ziemniaczana (40%): 92,5 pkt, Medal złoty

Aromat marchwi, pietruszki, selera, młody niedojrzały ziemniak, ziemniak starty na placki. Bardzo marchwiowe w smaku. Finisz to karotka i ziemistość, delikatna pikantność.

  1. Copernicus Ziemniak Kujawski (40%), 83,5 pkt, Medal złoty

Aromat pieprzu, owce: brzoskwinia, morela, kardamon. Smak gruszki, jabłek, cierpki. Finisz także cierpki – konsekwentnie gruszki i jabłka.

Wódki starzone

W tek kategorii jest tylko jeden złoty medal dla wódki krótko leżakowanej w dębie.

  1. Bairille Handmade Vodka (40%): 84 pkt, Medal złoty

Lekki aromat orzechów, migdałów, wanilii. Bardzo dużo wanilii w smaku, owocowość lody waniliowe. I finisz bardzo waniliowy, deserowy, delikatny.

Wódki smakowe owocowe

W tej kategorii jury przyznało trzynaście złotych medali i jeden srebrny. Double gold otrzymała wódka pomarańczowa Baczewski Suweren.

  1. Copernicus Wódka Rzemieślnicza (40%): 82,5 pkt, Medal złoty

Aromat jabłek, marcepanu, cynamonu. Smak bardzo delikatny, dużo jabłek, lekko pieczona śliwka. Finisz to placek ze śliwkami posypany cynamonem.

  1. Copernicus Księżycówka z Kujaw (40%): 89,3 pkt, Medal złoty

Aromat jabłka i gruszki, bardzo naturalny, lekka nuta mięty. W smaku dużo jabłka, lekko gruszka, podobnie w finiszu, dominuje gruszka.

  1. 3 Kilos Vodka Coconut (37,5%): 86,5 pkt, Medal złoty

Słodki, bardzo kokosowy, cukierniczy aromat, karmel. Bardzo słodki, likierowy smak, także czuć karmel. W finiszu – kokosanka, kakao.

  1. Copernicus Bimber (40%): 82,8 pkt, Medal złoty

W nosie jabłka, gruszki, jabłecznik, lekko trawa żubrowa, fuzle. Smak lekki, szarlotkowy, morele. Finisz też bardzo lekki, jabłko, gruszka, cynamon.

  1. Dwór Sieraków Jarzębiak (40%): 87,7 pkt, Medal złoty

Aromat pestkówki – pestki jabłek, gruszek, do tego liście wiśni, suszone owoce, tarnina i jarzębina, kwiatowość. W smaku wiśnie, wanilia, liście i pestki, marcepan, jarzębina, goryczka. W finiszu dochodzą pomarańcze, ale ciągle dużo pestki i liści, nuty winiakowe, miodowe.

  1. Stumbras Raspberry (40%): 82,8 pkt, Medal złoty

Aromat słodko-cierpki: malina, wiśnie, tarnina, żurawina, jeżyna, suszone owoce, czekolada. Smak syropu malinowego, żurawina z leciutką nutą wiśni i czerwonej porzeczki. Cierpki, wiśniowo-tarninowy finisz, ale jest i słodycz czekoladowa, a i słodka nuta malin.

  1. Baczewski Suweren (40%): 89,5 pkt, Medal złoty, Double Gold

Bardzo przyjemny aromat pomarańczy, skórka i sok, jak Grand Marnier, do tego limonka. Smak sody i pomarańczy, jak oranżada w proszku, bardzo lekkie. Finisz także lekki, pomarańcze i soda.

  1. Stumbras Cranberry (40%): 85,8 pkt, Medal złoty

W aromacie leśne jagody, lekko wiśnia, lekko czerwona porzeczka i żurawina. Smak intensywny, cierpki – tarnina, żurawina, malina, lekko mech. Finisz także cierpki, rozgrzewający – tarnina, agrest, czerwona i biała porzeczka.

  1. Dwór Sieraków Śliwa z Tarniną (40%): 84,8 pkt, Medal złoty

Aromat migdałów, orzechów, wiśni, porto, bakalie, nuta dymna. Smak wina likierowego, dużo drożdży, dużo pestek, marcepan. W finiszu – wiśnie w syropie i migdały.

  1. Stumbras Quince (40%): 84,7 pkt, medal złoty

W zapachu cytryny, limonki, brzoskwinie, morele, pomarańcze. Smak cierpko-słodki, morelowy, herbaciany, tytoniowy. W finiszu pigwa, miód, brandy.

  1. Dalkowski Wódka Jarzębinowa (38%): 89,3 pkt, Medal złoty

Przyjemny zapach tarniny, wiśni, marcepanu. Smak słodko-kwaśny, nalewkowy, dużo pestki, dużo tarniny, morela. Przyjemnie cierpki finisz, tarnina i czarna porzeczka.

  1. Wokulski Wódka Rzemieślnicza (40%): 89,2 pkt, Medal złoty

Aromat owoców, limonki, zioła, mięta, melisa, bardzo rześkie. W smaku dużo cytryny, kwaśne jabłka, pestki jabłek. Przyjemny jabłkowy finisz.

  1. Wokulski Bimber (40%): 85,8 pkt, Medal złoty

Aromat krochmalu, limonki, grejpfruta. W smaku orzechy, cytryny, kwaśne jabłka. Finisz jest jak stare likierowe wino w stylu tawny port.

  1. Kraftowy Bimber rozlany nocą (41%): 79,5 pkt, Medal srebrny

W zapachu anyż i koper, nasturcja, cynamon, kajmak. W smaku sam cynamon. Finisz śliwkowo-cynamonowy.

Wódki smakowe ziołowe

W tej kategorii jury przyznało trzy złote medale. Double gold w tej kategorii otrzymuje pieprzówka Dwór Sieraków.

  1. Dwór Sieraków Pieprzowa (40%): 86,8 pkt, Medal złoty, Double Gold

W aromacie dużo pieprzu, guajazyl, syrop piniowy, lekko tymianek, polne kwiaty. W smaku pieprz i cytryna. Podobnie finisz – pieprzno-cytrynowy, ostry, nuta grejpfruta.

  1. Hlibny Dar Imbirno-Medova (40%), 86, 2 pkt, Medal złoty

Rześki aromat pieprzu, korzenny, miętowy, lekko marynat, imbiru. Smak cierpki, wyraźnie pieprzny. W finiszu kiszonki (kimczi), dużo pieprzu, rozgrzewające.

  1. Dragunov Pepper (41%), 82,7 pkt, Medal złoty

W aromacie dużo pieprzu, lekko ziarno, delikatny. W smaku jabłka, ziarna i pieprz. Pieprzny finisz z nutą zielonego jabłka, gałki muszkatołowej, goździków.

Wódki smakowe inne

W tej kategorii jury przyznało trzy złote medale. Double gold zdobyła chrzanowa wódka Elixir z Domu Wódki.

  1. Dębowa Polska Złota Rybka (40%): 87,7 pkt, Medal złoty

Aromat dębiny, pieprzu, herbaty, skórki chleba, goździków, dymu. W smaku: kwas chlebowy, orzechy (suche, obrane i prażone). W finiszu też orzechowo – orzeszki piniowe, prażone orzechy laskowe.

  1. Elixir z Dzikiego Chrzanu (40%): 91,2 pkt, Medal złoty, Double Gold

W aromacie chrzan, ogórki kiszone, ćwikła. W smaku lekko słone, bardzo kiszone. Finisz to chrzan i ogórki. Bardzo wyraziste i konsekwentne.

  1. Baikal Pine Nut (38%): 84 pkt, Medal złoty

W aromacie: suszone owoce, liście, wilgoć, orzechy, żołędzie. Smak kawy zbożowej, cykorii, wiórki dębowe. Finisz słodki, z nutą miodu, wanilii, karmelu, anyżu.

Okowity i destylaty owocowe niestarzone

W tej kategorii złote medale dostały trzy trunki, bardzo się różniące, ale wszystkie na bardzo wysokim poziomie. Double gold otrzymuje efekt kooperacji dwóch młodych destylarni – Wolf i Drake, ich destylat z pomarańczy.

  1. OVII Okowita z Jabłek 2019 (40%): 81,3 pkt, Medal złoty

Aromat lekki, owocowy, nuty wiśni, porzeczki, śliwki, jabłka, gruszka. Lekko przypalone. Smak cierpki i pestkowy, liście, migdały, jabłka. Przyjemnie kwaśne jabłko w finiszu.

  1. Podkarpacka Okowita z Jabłek (50%): 82,7 pkt, Medal złoty

Aromat mdły, fermentacyjny, balsamico gruszkowe, przydymienie. Smak ostry, drożdżowy, lekko wypalony. Ostry, drożdżowy finisz z posmakiem jabłek.

  1. OVII Okowita z Wytłoków Winogron 2018 (40%): 85,3 pkt, Medal złoty

Nuty kwiatowe, różane, porzeczkowe, zielona łodyżka, mniszek lekarski. W smaku morela, czereśnia, wiśnia. Morelowo-różany finisz. Bardzo delikatne, kwiatowe.

  1. OVII Okowita z Śliwek 2019 (40%): 87,3 pkt, Medal złoty

W aromacie kwiaty i morele, śliwka, rześkość, nuta warzywna. Delikatne i przyjemne. Smak też bardzo delikatny, pudrowy, olejek różany. Lekki, winogronowy finisz, z nutą brzoskwini, gruszki.

  1. Marani Chacha Mtsvane (40%): 84,5 pkt, Medal złoty

Zapach szorstki, wytrawny – śliwki, jabłka, bardzo owocowy. W ustach sporo pestek, migdały, kwasowość wiśni, taniczność tarniny. Cierpki, wytrawny finisz, ściągający, tytoniowy.

  1. Marani Chacha Saperavi (40%): 85,2 pkt, Medal złoty

Aromaty kwiatowe, bergamotka, porzeczka, jagody, malina. W ustach bardzo cierpkie, ściągające, taniczne, herbaciane. Cierpki finisz – liście, trawa, igliwie, dużo jabłek.

  1. OVII Destylat z czarnej porzeczki 2019 (40%): 84,2 pkt Medal złoty

Aromat lekko piwniczny, poza tym dużo czarnej porzeczki, jabłko. Porzeczka wyraźnie w ustach, lekko drożdże. Także finisz drożdżowo-porzeczkowy.

  1. OVII Destylat z aronii 2019 (40%): 87,5 pkt, Medal złoty

W aromacie ziemistość, aronia, chrzan, liście porzeczki, tarnina. W ustach kiszonki z koprem, cierpkość, tarnina, zielone kwaśne jabłko. Finisz owocowo-korzenno-dymny.

  1. Wolf & Drake Pomarańczówka (47%): 89,8 pkt, Medal złoty, Double Gold

Bardzo przyjemnie cytrusowy aromat – masa pomarańczy (w tym gorzkie pomarańcze), cytryna, kwaśne jabłko z gruszką. W smaku także bardzo pomarańczowo, jest też mandarynka i brzoskwinia. I pomarańczowy finisz.

  1. OVII Destylat z truskawki 2019 (47%): 85,2 pkt, Medal złoty

Aromat tłusty, oliwkowy, truskawka i malina, marynowane cytryny, pikantne. Smak gorzki, albedo, pestki, gorzkie jabłka. Finisz mdły, kwiatowy, różany, pigwowy.

  1. Kraftowa Śliwowica rozlana nocą (43%): 82,3 pkt, Medal złoty

Aromat lekki, owoce, śliwka, karmel, wanilia. Słodki, śliwkowy smak, miód. Finisz miodowy.

Okowity i destylaty warzywne niestarzone

W tej kategorii noty były bardzo wysokie, dwa złote medale, double gold dla destylarni Podole Wielkie za ich destylację ziemniaka z 2015 roku..

  1. Grochowica Polska (53,9%): 89,8 pkt, Medal złoty

Aromat ziemisty, dym z ogniska, warzywa. Smak słodki, ziemisty, skrobiowy. Finisz dymny i długi.

  1. Podole Wielkie Ziemniak 2015 (42,6%), 92,3 pkt, Medal złoty, Double Gold

W aromacie marchew i seler. Marchew, seler i koper w smaku. Finisz jak surówka z marchwi. Niezwykłe, co udało się uzyskać z ziemniaka.

Okowity i destylaty zbożowe niestarzone

Jury przyznało siedem złotych medali. Double gold zdobyła Podkarpacka Destylarnia Okowity za ich destylat z kukurydzy.

  1. OVII Okowita z kukurydzy (40%): 88,3 pkt, Medal złoty

Lekki, przyjemny aromat wędzonego siana. Bardzo delikatne w ustach – marchew, razowo-słodowe, graham. Lekki, przyjemny warzywny finisz.

  1. Podkarpacka Okowita z Kukurydzy (50%): 89,8 pkt, Medal złoty, Double Gold

Bardzo przyjemny aromat prażonego ziarna, wędzonego ziarna, popcornu. Smak ziarnisty, wędzony, bardzo przyjemny. Popcorn, kolba grillowanej kukurydzy w finiszu.

  1. Podkarpacka Okowita z Pszenicy (50%): 86,3 pkt, Medal złoty

Przyjemny piekarniczy aromat, lekko kiszony. Kiszone siano. Podobnie w smaku – kiszone siano, koper. Lekko wędzony finisz, wędzone ziarno.

  1. Wolf & Oak Okowita zbożowa żytnia (45%): 88,8 pkt, Medal złoty

Aromat lekko wędzony, trawiasty, prażone ziarno. Smak oleisty i ziarnisty, słodowy, zakwasowy. Brzeczka piwna w finiszu.

  1. Podole Wielkie Jęczmień 2018 (42,6%): 81,7 pkt, Medal złoty

W zapachu lakier, kwiaty, różaność, słód. W smaku drożdże, lakier, mocno wypieczone ziarno, graham. Finisz słodowy, owocowo-fermentacyjny.

  1. Podole Wielkie Pszenica 2018 (42,6%): 87,3 pkt, Medal złoty

Aromat chleba, kwasu chlebowego, brzeczka fermentacyjna. W ustach zakwas, lekko lakier. Chlebowy finisz, wypieczona skórka chleba, lekko wanilia.

  1. Podole Wielkie Żyto 2018 (42,6%): 83 pkt, Medal złoty

Aromat kiełkującego słodu, kwiatowy, lakier, młode drewno. Smak wędzonego, prażonego ziarna, mleczko zbożowe. Słodki finisz, tłusty, waniliowy i fuzle.

Okowita starzona

W tej kategorii jury przyznało dwa złote medale, obydwa trafiają do Jana Kleinera z Czech, który otrzymał także medal Double Gold, a jego starzona w amforze okowita Wild Pin zajęła drugie miejsce w całym konkursie.

  1. Kleiner Wild Pin (43%): 93,2 pkt, Medal złoty, Double Gold

Zapach śliwek, pestek, moreli, migdałów. W ustach cierpka, wyrazista, liście, wiśnie. Bardzo elegancka, gładka, rześka, nie ma oznak starzenia.

  1. Kleiner Sour Cherry by Sherry (43%): 84,7 pkt, Medal złoty

Aromat drożdży, rodzynek, śliwek, drożdże. Smak piwniczny, masa sherry, masa drożdży. Finisz zdominowany przez sherry oloroso – orzechowe, utlenione.

Inne alkohole starzone

W tej kategorii jury przyznało trzy złote medale. Medal Duble Gold trafi do Czech za okolicznościową edycję ośmioletniej żytniej – Stara Myslivecka Single Barrel.

  1. Bairille Single Honey (40%): 82,8 pkt, Medal złoty

Lekki aromat, miód, orzechy, rodzynki, śliwki. W ustach sporo cynamonu, który wraz z miodem jest wyraźny także w finiszu.

  1. Stara Myslivecka Reserve (40%): 82,7 pkt, Medal złoty

Aromat lekki – orzechy i rodzynki, anyż. Przyjemny smak – maliny, wiśnie, dojrzałe jabłka. W finiszu jest i owocowość, i drożdże, i nuta zbożowa, i pieprz.

  1. Stara Myslivecka Limited Edition 500 Years Single Barrel 8Y0 (40%): 88,0 pkt, Medal złoty, Double Gold

Przyjemny, głęboki owocowy aromat – jabłka, gruszki i śliwki, bakalie, lekko jałowiec. W smaku dojrzałe owoce, do tego anyż, jałowiec, wiśnie, czekolada. Bakaliowy finisz.

Ogólnopolski Salon Win i Alkoholi M&P w Katowicach: zapowiedź

Już 16 października 2019 rozpoczyna się 10., jubileuszowa edycja Ogólnopolskiego Salonu Win i Alkoholi, organizowanego przez M&P. Festiwal promujący dobrej jakości alkohole odbędzie się w Warszawie (16-17 paździenika) i Katowicach (18 października). Cieszy fakt, że wydarzenie ma swoje śląskie wydanie. Długo wahałem się czy się wybrać, zwłaszcza, że do niedawna nie było wiadomo, czy na śląsku pokazane będą także wódki.

Wódki na festiwalu win?

Niedawno organizator poinformował mnie jednak, że przy okazji śląskiej edycji będą prezentowane (nielicznie, ale jednak) także czyste wódki. Wśród nich: rosyjska Viche Pitia, Crystal Head Vodka – w charakterystycznej butelce o kształcie ludzkiej czaszki, a także polskie alkohole z Wielkopolskiej Wytwórni Wódek Polanin: Pawlina, Dwór Polski i Starosta. Finalnie, zdecydowałem się więc wziąć udział w Katowickiej części tego wydarzenia. Jako ciekawostkę dodam, że Polanin rozlewa także opisywaną już przeze mnie na blogu Grochowicę.

Poniżej kilka zdjęć pożyczonych od organizatora festiwalu i zarazem dystrybutora.

 

Viche Pitia wódka 40procent.pl Blog o wódce
Viche Pitia
Wódka Starosta 40procent.pl Blog o wódce
Wódka Starosta, Wódka Pawlina 40procent.pl Blog o wódce

Wódka Pawlina, https://wina-mp.pl/produkty/wodka/polska/pawlina-vodka-kartonik

Wódka Crystal Head 40procent.pl Blog o wódce
Crystal Head Vodka,

Ceny biletów

Ceny biletów na część warszawską wynoszą od 50 do 100 zł. Udział w dniu katowickim to wydatek 50 zł. Jak podaje organizator, w tym dniu na ok. 30-tu stanowiskach producenckich zostanie zaprezentowanych kilkaset win i mocnych alkoholi tworzonych w znakomitych winnicach i destylarniach całego świata. A Przy wyjściu dla każdego gościa – prezent niespodzianka, ciekawe co to będzie :).

Bądź na bieżąco

Nie mogę się doczekać. Oczywiście będę Was informował na bieżąco o przebiegu wydarzenia w Katowicach. Dlatego warto śledzić profile 40procent.pl na Instagramie i Facebooku.

 

Zdjęcia alkoholi pochodzą z następujących stron organizatora festiwalu, firmy M&P:

https://wina-mp.pl/produkty/wodka/kanada/crystal-head-vodka-czaszka-07l

https://wina-mp.pl/produkty/wodka/polska/pawlina-vodka-kartonik

https://wina-mp.pl/produkty/wodka/polska/starosta-07l

https://wina-mp.pl/produkty/wodka/rosja/viche-pitia-caraway